Toto je stará neaktualizovaná verze webu. Pro vstup na nový web klikněte na https://www.zsstraz.cz
Kategorie: Matematika, 3) Matematická První Pomoc

Vytýkání

.. neznamená vždy zlobení se.

Mnohočleny lze upravit na součin dvěma způsoby. Tento článek se bude zabývat vytýkáním.

Co je to vytýkání?
Podíváte se na dvojčlen, trojčlen, čtyřčlen .. mnohočlen, najdete společný dělitel všech nebo některých členů, vystrčíte ho před závorku a mnohočlen jím vydělíte. Výsledek zapíšete do závorky. Když znovu závorku jednočlenem před ní roznásobíte, vyjde vám původní mnohočlen. Pořád je to nesrozumitelné? Tak tedy příklad.


4x - 8

Jaký je největší společný dělitel čtyřky a osmičky? Samozřejmě číslo 4. Vezmeme tedy číslo 4 a vystrčíme ho před závorku. Jednotlivé členy mnohočlenu číslem 4 vydělíme:
4x : 4 = x .. zapíšeme do závorky
-8 : 4 = -2 .. zapíšeme do závorky
4x - 8 = 4(x - 2) .. a máme vytknuto .. kontrolu si proveďte sami roznásobením závorky.


10xy + 15x2

  • společný dělitel 10 a 15 je 5
  • společný dělitel xy a x2 je x
  • 10xy : 5x = 2y
  • 15x2 : 5x = 3x
  • 10xy + 15x2= 5x(2y + 3x)


24a2bc - 36ab2

  • společný dělitel 24 a 36 je 12
  • společný dělitel a2bc a ab2 je ab
  • 24a2bc : 12ab = 2ac
  • 36ab2 : 12ab = 3b
  • 24a2bc - 36ab2= 12ab(2ac+ 3b)


POZOR! Můžete vytknout i celou závorku: 2(x + 3y) - x(x + 3y) = (x + 3y)(2 - x)
Nebo můžete vytknout jen znaménko - či spíše -1: -2x - 3 = -(2x + 3)

print Formát pro tisk

Komentáře rss


« předchozí  1 2   další »
, Matematika odpovědět

Dobrý den potřebuji pomoct. Zadání vytkněte a napište jako druhou mocninu: 125+80a( a na druhou ) - 200 a
A poté : další příklad 50- 18 b ( b na druhou) diky 7 1

, Matika odpovědět

Muzu poprosit jak vypocitat rovnici 2+(y-3)*(3y-1)=3y*(y+5)+30 diky moc pokud mozno jeste dnes

, Matematika odpovědět

Dobrý den. Chtěla by jsem pomoct s příkladezm s vytýkáním.
Když mám příklad 7x na druhou x(3y-5z) -5z + 3y

Vím, že 3y a -5z jsou stejné v obou případech a nemusím tedy vytýkat -1. Ale když dám do závorky ( 3y - 5z) jak k tomu zapíšu 7x na druhou a proč? Poraďte prosím, zítra si chci opravit známku. Děkuju

, - odpovědět

(a+3)to celé na druhou -(a-3) to celé na druhou -4.(3a-1)=

(2a-1)to celé na druhou-(2a+1).(2a-1)+4a=

(6+a)to celé na druhou-(a+6).(a+6)-72=

(a+1)to celé na druhou -a.(a+2)=

a všechno má být součet výsledků : 12a+7

takže prosím o vysvětlí , o pustup jak se počítá a prosilbych o vypočítání jednoho příkladu jako vzor děkuji moc CODY 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

icon odpověděl(a)

vzorce, které na to potřebuješ jsem psala Honzovi o něco níže .. zkus je najít

podobných příkladů je již v posledních komentářích také vysvětleno povícero, takže jediná rada ... použij vzorce, či roznásobení závorky "každý s každým" a dávej pozor na mínus před závorkou

, uprovovaníužitímvzorce odpovědět

tohle fakt nw jesli je to na ctvrtou nebo jak : 4

(a na druhou -2) to celé na druhou 7

icon odpověděl(a)

rozepiš si to jako .. (a na druhou -2)(a na druhou -2) a roznásob a uprav .. když neumíš použít vzorec

, VYPOČET -VZORCE 2 odpovědět

a.(a-4)-(a-2) to celé na druhou tá závorka (a-2)= po vypočtu mi vyšlo -4 a pryšel sem na to tak že :

ä na druhou -4a-(a na druhou +4a -4) =tak sem zistil to -4 2 5

ted už je to dob ře 3 3 3 3 ?

icon odpověděl(a)

ok .. jen už by tam takhle ve výpočtu nebyla ta závorka

, uprovovaníužitímvzorce odpovědět

16-16a 4a na druhou = vyšlo mi (4-2a)to celé na druhou . 1 děkuji 1 1 1

icon odpověděl(a)

super

, VYPOČET -VZORCE odpovědět

a.(a-4)-(a-2) to celé na druhou tá závorka (a-2)= po vypočtu mi vyšlo 4 1 prosímn o překontrolování 5

icon odpověděl(a)

ne e .. zkus mi rozepsat postup, jakým jsi řešil

, uprovovaníužitímvzorce odpovědět

prosím o vysvětlení vůbec tomu nerozumím 7 :

4d na druhou +16d+16=

16-16a+4a na druhou =

děkuji za odpověd 1

icon odpověděl(a)

Vzorce máš tři
(a+b) to celé na druhou = a na druhou + 2ab + b na druhou
(a-b) to celé na druhou = a na druhou -2ab + b na druhou
(a-b)(a+b) = a na druhou - b na druhou

máš-li použít vzorec pro úpravu mnohočlenu, musíš se nejprve podívat, který z těch tří to bude

4d na druhou +16d+16 ... máš tři členy -> takže první nebo druhý
všechna znaménka jsou stejná (kladná) -> první

najdi dva členy, které jsou druhou mocninou "něčeho" a odmocni je

4d na druhou .. když odmocníš, vyjde ti 2d
16 ... když odmocníš, vyjde ti 4

pak by úprava mohla být podle vzorce ... 4d na druhou +16d+16 = (2d + 4) to celé na druhou

je ale třeba udělat kontrolu, jestli 2 * první člen * 2 člen dá ten prostřední člen původního trojčlenu .. tedy .. 2*2d*4 = 16d .. vyšlo

Závěr: 4d na druhou +16d+16 = (2d + 4) to celé na druhou

druhý příklad zkus sám podle návodu

, VZORCE-příklad odpovědět

(a+5).(a-5)-a na druhou + 20 stohodle po rozepsání a vypočítání my vyšlo -5 1

a doma sem si skusil sám jiný příklad a chci se zeptat jestli je dobře:
a na druhou -(a+2).(a-2)=a na druhou - a na druhou +2a-2a-4 = -4 1

ale neruzumím tomuhle příkladu 7 :
a.(a-4)-(a-2) to celé na druhou tá závorka (a-2) takže prosím o vysvětlení předem děkují :)))

icon odpověděl(a)

-5 je OK .. druhý příklad vyjde +4 (kvůli tomu mínus před závorkou ... a na druhou - (a na druhou +2a-2a-4) =+4)

poslední příklad
první závorku roznásobit a
na tu druhou závorku, která je na druhou použít vzorec (a-b) to celé na druhou ... při použití vzorce radím nechat si vzniklý trojčlen v závorce .. protože je před závorkou mínus a tím pádem se všechna znaménka v závorce překlopí na opačná .. upravit

odpověděl(a)

5+15x2

, VZORCE odpovědět

Prosím o vypočítání a v ysvětlení tohoto příkladu :

(a+5).(a-5)-a na druhou + 20

děkuji za odpověd 1

icon odpověděl(a)

pro závorky použij buď vzorec (a-b)(a+b) nebo je prostě roznásob systémem každý s každým, uprav, pak odečti a na druhou a přičti 20

zkus mi napsat jaké číslo ti vyšlo :)

, přiklad odpovědět

tohle mi vyšlo :

3b+6a+9a na druhou= 3a.(b+2a+3)

1 moc děkuji už sem to v celku pochopil :)

icon odpověděl(a)

3b+6a+9a na druhou= 3.(b+2a+3a na druhou)

takhle je to ... a nemůžeš vytknout ve členu 3b žádné a není

, znovu odpovědět

to podtím co sem psal je vytíkání moc děkuji za odpověd 1

, moc děkují !!! odpovědět

PORADÍTE MI NEROZOMÍM TĚMTO PŘÍKLADŮM :

5a+5b=

2a+4b=

a na druhou b na druhou +a +b =

3b+6a+9a na druhou = děkuju moc a le odpovězte rychle zítra píšm písemku 8 7

icon odpověděl(a)

Vytýkat můžeš to, co mají členy výrazu společné .. číslo, proměnnou nebo třeba společného dělitele čísel .. to co je společné vystrř před závorku .. členy v závorce pak dostaneš tak, že budeš dělit

5a+5b= 5(a + b)
5a a 5b mají společné číslo 5 (proto je 5 před závorkou - 5a : 5 = a, 5b : 5 = b .. proto je v závorce a +b)

2a+4b=
2a a 4b mají společný dělitel - najdi ho, vytkni ho a co ti zbyde když jím výraz vydělíš, napiš do závorky

a na druhou b na druhou +a +b =
a na druhou a a mají něco společného - vytkni a urči, co ti zůstane v závorce
b na druhou a b mají něco společného - vytkni a urči, co ti zůstane v závorce

3b+6a+9a na druhou
3, 6, a 9 mají společného dělitele .. najdi ho, vytkni a vyděl jím jednotlivé členy)

Zkus a napiš, co ti vyšlo

, - odpovědět

Děkuji mnohokrát. Hodně jsem se toho ve škole obával a nakonec je to hračka. :)

, Dík...=) odpovědět

Velmi děkuji za odpověď náš učitel mi to nevysvetlit za 2 hodiny :D a z tohoto sem to pochopil za 3 minuty velmi vám děkuji =) 2

, POMOC ! odpovědět

Dobrý den chtěl bych se zeptat jak se počítá tento příklad ? 3x + 6 . (2x + 1 ) náš učitel mi to nedokázal vysvětlit tak o to prosím vás

Předem velmi děkuji 5 5 5 5 5 5 5 5 5

icon odpověděl(a)

3x + 6 . (2x + 1 )

- přednost početních operací říká, že násobení má přednost před sčítáním
- roznásob tedy závorku šesti (tedy šestkou násob každý z obou členů v závorce)
- po roznásobení výraz uprav - sečti členy, které můžeš sčítat (pozor jen jablka s jablky, hrušky s hruškami :) ) .. takže co ti vyjde?

, Velký DÍK odpovědět

dÍKY vÁM JSEM POCHOPILA PRINCIP VYTÝKÁNÍ, MOC DĚKUJI NA PÍSEMCE SNAD BUDE DVOJJKA :))

, DÍÍÍK MOC odpovědět

OPRAVDU DĚKUJI,
vůbec jsem nechápala příklad 3a(a+4)-a-4= 4
a příklad 2x(y-3)-4(3-y) 4 brečela jsem z toho 7 a pak jsem si všimla toho POZOR! a už to chápu 2 2 1 1
TUHLE STRÁNKU URČITĚ NAVRHNU PRO NECHÁPAJÍCÍ NA FACEBOOKU A KÁMOŠKÁM OPRAVDU MOC DÍÍÍKY!!! 5

icon odpověděl(a)

Jsem ráda, že tu pomoc nachází i žáci jiných učitelů z jiných škol :)

, =( odpovědět

zanedlouho se píše čvrtletní práce z M a já si nevím rady s tímto příkladem -> c(k + 2) - 4(-k - 2)
Pomohla byste mi prosím?

icon odpověděl(a)

ze druhé závorky vytkni mínus jedna, změní se tím znaménka u členů v závorce i znaménko před závorkou

získáš tak dva členy, které mají společnou celou závorku a tak můžeš tuto závorku vytknout - výsledek tak budeš mít ve tvaru závorka krát závorka

zkus mi napsat výsledek :)

odpověděl(a)

promiňte,že píšu až teď...
(k+2)(c-4)?

icon odpověděl(a)

c(k + 2) - 4(-k - 2) = c(k + 2) + 4(k + 2) = (k+2)(c+4)

vytknutá -1 změní znaménko před závorkou (dvě znaménka mínus dají plus)


« předchozí  1 2   další »